MBO, MBO4

Praktijkopleider

Je skills ontwikkelen naast je opleiding? Als Praktijkopleider (Young) Professional kun je direct aan de slag met opdrachten die perfect aansluiten bij jouw kennis en vaardigheden. Zonder KVK of contracten, snel bijverdienen met wat jij al geleerd hebt!

Over deze opleiding

Binnen deze opleiding ontwikkel je skills in de volgende categorieën

  • Begeleiden van een team of groep
  • Onderwijs geven in academische vakken of beroepsvorming
  • Opleiden op het gebied van operationele procedures
  • Coachen en begeleiden
  • Begeleiden van operationele werkzaamheden
  • Ontwikkelen van onderwijsprogramma's
  • Adviseren over educatieve kwesties en kwesties op het gebied van beroepsonderwijs
  • Opleiding voor leerkrachten zonder vakspecialisatie
  • Begeleiden bij persoonlijke, familiale en sociale kwesties
  • Begeleiden
Organiseren, coördineren en bewaken van het opleidingstraject. Organiseren, coördineren en bewaken van het leertraject van de student . Scheppen van randvoorwaarden zodat werkbegeleiders BPV-taken kunnen uitvoeren. Werken aan kwaliteit en deskundigheid heeft brede algemene kennis van basistheorieën curriculumontwikkeling. heeft specifieke kennis van relevante doelgroepen . heeft algemene kennis van methoden van uitvalpreventie . heeft algemene kennis van modellen over beleidsvorming. heeft algemene kennis van modellen over samenwerking. heeft basiskennis van het kwaliteitszorgsysteem . heeft brede algemene kennis over modellen van toetsontwikkeling. heeft brede kennis van evaluatie- en rapportagetechnieken. heeft brede kennis van specifieke coachingmodellen. heeft kennis van het Middelbaar beroepsonderwijs en van aanverwant HBO. heeft kennis van regels van rechten & plichten 'leerbedrijf, individu en onderwijsinstelling' . heeft specialistische kennis van methoden van beroepsgericht opleiden. heeft specialistische kennis van modellen uit de ontwikkelingspsychologie. heeft specialistische kennis van regelgeving over het middelbaar beroepsonderwijs (WEB) . heeft specialistische kennis van relevante wet- en regelgeving waaronder meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. heeft specifieke kennis over beoordelingsmethoden. heeft specifieke kennis van begeleidingsmethoden. heeft specifieke kennis van didactische principes. heeft specifieke kennis van leer- en gedragsproblemen . heeft specifieke kennis van leerstijlen en leerbehoeften . heeft specifieke kennis van motivatietheorieën. kan afwijkingen in werkzaamheden in de BPV signaleren. kan begeleidingsvaardigheden toepassen in de ondersteuning van studenten en werkbegeleiders. kan beïnvloedingstechnieken toepassen om belangen van leerbedrijf of student te behartigen. kan beoordelingstechnieken toepassen tijdens het leerproces van studenten en werkbegeleiders. kan coachingvaardigheden toepassen bij het begeleiden van werkbegeleiders en studenten. kan communicatieve vaardigheden gebruiken tijdens overleg met betrokkenen in opleidingstrajecten. kan didactiek toepassen bij de instructie aan werkbegeleiders/studenten . kan evaluatietechnieken toepassen gericht op uitgevoerde werkzaamheden en opleidingstrajecten. kan feedbackvaardigheden toepassen bij het bespreken van handelen van een student of collega. kan gespreksvaardigheden toepassen bij het voeren van selectie- of beoordelingsgesprekken. kan het handelen afstemmen op culturele achtergronden van cliënten, studenten en collega's. kan interviewtechnieken toepassen bij het begeleiden en beoordelen van studenten. kan aan de hand van beleidplannen en BPV-plannen praktijkbegeleiding inrichten . kan volgens uitgangspunten en theoretisch kader stimuleren tot het realiseren van een goed leerklimaat. kan motivatietechnieken toepassen om studenten en werkbegeleiders te stimuleren tot handelen. kan observatievaardigheden toepassen bij het beoordelen van prestaties van studenten en werkbegeleiders. kan onderhandelingstechnieken toepassen tijdens overleg met betrokkenen rondom opleidingstrajecten. kan ontwikkeltechnieken toepassen bij het maken van examen- en beoordelingsinstrumenten. kan organisatievaardigheden toepassen bij het scheppen van leertrajecten voor studenten in de BPV. kan presentatievaardigheden toepassen bij het geven van informatie aan betrokkenen in opleidingstrajecten. kan principes uit de groepsdynamica toepassen bij het werken met groepen. kan rapportagevaardigheden toepassen bij het beschrijven van de werkzaamheden in de BPV . kan reflectievaardigheden toepassen om het eigen handelen te beoordelen. kan signalen van sociale problematiek herkennen waaronder huiselijk geweld, seksueel misbruik en kindermishandeling en onderneemt actie volgens wet- en regelgeving en het beleid/protocol van de organisatie.. kan sociale vaardigheden toepassen tijdens begeleidingsmomenten en werkbesprekingen. kan vergadertechnieken toepassen tijdens het overleg met collega's en studenten. kan voorlichtings- advies- of instructievaardigheden toepassen tijdens de begeleiding van studenten en werkbegeleiders. kan werken volgens gestelde richtlijnen van een leerbedrijf. kan werken volgens protocollen: hygiëne, veiligheid, ARBO, milieu, kwaliteitszorg, ergonomisch werken. kan wet- en regelgeving toepassen bij de uitvoering van BPV,Organiseren van leertrajecten . Coördineren, begeleiden en bewaken van het leertraject. Instrueren en begeleiden van werkbegeleiders . Werken aan kwaliteit en deskundigheid heeft specialistische kennis van het belang en de inhoud van bpv-beleid . heeft kennis van niveaus, leerwegen, leertrajecten en doelgroepen in het mbo . heeft specialistische kennis van methoden van leren in de beroepspraktijk/werkplekleren . heeft specialistische kennis van beoordelen en examineren in de beroepspraktijk . heeft kennis van relevante wet- en regelgeving voor de uitvoering van de beroepspraktijkvorming. heeft kennis van de rechten en plichten van leerbedrijf, individu en onderwijsinstelling. heeft kennis van samenwerkingsprocessen. heeft kennis van online leren en beoordelen in de bpv. heeft basiskennis van coachingmethoden voor praktijkleren. heeft specialistische kennis van begeleidingsmethoden . heeft kennis van didactische principes. heeft basiskennis van leer- en gedragsproblemen. heeft kennis van leerstijlen, leervoorkeuren en leerbehoeften. heeft kennis van motivatietheorieën. heeft kennis van coaching van teams . heeft basiskennis van de PDCA-cyclus . heeft kennis van kwaliteitsborging van onderwijs en examinering. heeft brede kennis van evaluatie- en rapportagetechnieken. kan afwijkingen in de voortgang van leertrajecten in de bpv signaleren. kan aan de hand van beleidsplannen en bpv-plannen praktijkbegeleiding inrichten. kan een bijdrage leveren aan een stimulerende leeromgeving . kan sociale en communicatieve vaardigheden toepassen in het werk. kan werken volgens het bpv-beleid, – procedures en - voorschriften van het leerbedrijf . kan organisatievaardigheden toepassen bij het coördineren van leertrajecten voor studenten in de bpv. kan begeleidingsvaardigheden toepassen. kan beoordelingstechnieken en – instrumenten toepassen tijdens het leerproces van studenten en werkbegeleiders. kan coachingsvaardigheden toepassen . kan feedbackvaardigheden toepassen bij het bespreken van handelen . kan het handelen afstemmen op culturele achtergronden van gesprekspartners. kan motivatietechnieken toepassen om studenten en werkbegeleiders te stimuleren tot handelen. kan observatievaardigheden toepassen bij het beoordelen van prestaties. kan basisprincipes uit de groepsdynamica toepassen bij het werken met groepen. kan signalen van sociale problematiek herkennen waaronder huiselijk geweld, seksueel misbruik en kindermishandeling en onderneemt actie volgens wet- en regelgeving en het beleid/protocol van de organisatie. kan digitale vaardigheden toepassen bij het ondersteunen van online leren en beoordelen. kan evaluatietechnieken toepassen . kan het handelen afstemmen op culturele achtergronden van studenten en collega’s. kan rapportagevaardigheden toepassen bij het evalueren van de werkzaamheden in de bpv. kan reflectievaardigheden toepassen om het eigen handelen te beoordelen. kan werken volgens gestelde richtlijnen van een leerbedrijf. kan onderhandelingstechnieken toepassen tijdens overleg met betrokkenen rondom opleidingstrajecten

Opdrachten voor Praktijkopleider

Wanneer je deze opdrachten uitvoert, verdien je geld en ontwikkel je tegelijkertijd je vaardigheden

Wil je ook opdrachten uitvoeren tijdens je studie Praktijkopleider?

Maak een account aan en begin met bijverdienen naast je studie. Door het uitvoeren van opdrachten verbeter je je vaardigheden en verdien je tegelijkertijd geld.

Account aanmaken